Jawel, u leest het goed: er bestaat een emotionele kant van printers! Maar we begrijpen dat deze kant wel wat toelichting nodig heeft. Printers zijn een vanzelfsprekende verschijning geworden, waar alleen nog iemand naar omkijkt als het papier op is. Nu bedoelen wij met die emotionele kant niet dat printers zich verwaarloosd voelen en af toe een schouderklopje nodig hebben als ze weer eens een fraai printje hebben geproduceerd. Nee, het gaat eigenlijk om de emotionele kant van de gebruikers.

We hebben het in een eerdere blog al gehad over de lage dunk die gebruikers van hun printers hebben. Het zijn lompe bakken die altijd in de weg staan en niet passen in hun kantooromgeving. Ga maar na, de werkplek van nu is met zorg vormgegeven en dan detoneert zo’n saaie zwart/grijs/witte kast – of hooguit zakelijk grijsblauw als het ding perse een kleur moet hebben. ‘Ziet er niet uit’, horen we vaak letterlijk.

Alleen zwart?
Dat die nieuwe werkplek tegenwoordig met zoveel zorg wordt ingericht is niet zo vreemd. In het kantoor van nu is alles gericht op flexibiliteit, aangenaam verblijf (goed voor de productiviteit!) en persoonlijk contact. De inrichting van het kantoor moet hierop aansluiten, of beter nog, dat contact en een prettig verblijf bevorderen. Nu zien we niet snel gebeuren dat de printerfabrikanten op deze inrichtingswensen zullen inspelen. Ze zijn wat design betreft behoorlijk traditioneel. Misschien dat dit ooit nog eens verandert, een auto was vroeger ook alleen maar in zwart verkrijgbaar!

Perfect bij het interieur
Wij lossen dat op door zelf de printer aan te passen aan het interieur. Sterker nog, klanten vragen daar soms al naar als ze ons om een offerte voor printers vragen! Dan gaan we aan de slag. Bijvoorbeeld met stickers, of we kunnen zelfs de hele printer in een kleur spuiten die perfect bij het interieur past. Met als resultaat dat niemand zich meer zal storen aan deze voorheen zo detonerende machines. En wie weet kunnen deze uiterlijke modificaties nog een mooie rol spelen voor de feng shui (de oude Chinese inrichtingsfilosofie) van het kantoor. We gaan weer van onze printers houden!

Personalisering
De emotionele waarde zit bij een printer ook in prettige bediening. Als dat in orde is voorkomt dat scheldpartijen en de incidentele nijdige schop tegen het ding. Dat gebruiksgemak is sterk verbeterd met de komst van een fraai kleuren (touch)screen. Datzelfde scherm leent zich ook voor personalisering. Een foto van de gebruiker of een hartelijke welkomstgroet op het bedieningspaneel? Geen probleem. En er zijn zinvollere toepassingen. Narrowcasting bijvoorbeeld. Aangezien de gebruiker van een kantoorprinter bekend is, is het ook mogelijk om op het display boodschappen te laten zien die helemaal zijn afgestemd op die gebruiker. De technologie is beschikbaar (vergeet niet dat een kantoorprinter tegenwoordig een computer is). Xerox, onze innovatieve printerleverancier, is bezig met bijvoorbeeld een app voor narrowcasting.

Sociale waarde
In menig kantoor en kantoorverzamelgebouw staat de printer naast de koffieautomaat. Die combinatie krijgt daardoor een sociale waarde. Medewerkers moeten er naartoe voor hun koffie & prints. En natuurlijk voor de laatste kantoornieuwtjes. Wat ons dan opvalt is dat ook die koffieautomaten wel een makeover kunnen gebruiken! Een print/koffiehoek die helemaal bij het interieur past, bevordert ongetwijfeld de communicatie, al begrijpen we dat drinkbare koffie een absolute voorwaarde is. Maar over de kwaliteit van de prints hoeft in ieder geval niemand zich zorgen te maken!

Arjan Karssen (Business Solutions Manager) en Dennis Kabbedijk (Online Marketing)

Gedeeld