In 2016 is gebeurd wat helemaal niet werd verwacht. Fenomenen waarvan werd gedacht dat ze ‘onmogelijk’ zouden zijn, zoals de Brexit en de verkiezing van Donald Trump. In het afgelopen jaar kwam de technologie in stroomversnelling, wat voor een gigantische druk op businessmodellen van iedere organisatie heeft gezorgd. De impact hiervan is enorm. Jawel: disruptie grijpt om zich heen!

Politiek hebben we een ingrijpende ommezwaai gezien, niet alleen in de UK en VS, maar nu heeft ook Italië voor een andere politiek gekozen. Welke consequenties zal dat hebben? Zal dat land ook de EU en de euro verlaten? Het komende jaar zal die ommezwaai zich ongetwijfeld uitkristalliseren. De impact op de economie zullen we moeten afwachten.

Intussen zien we een stortvloed aan nieuwe technologieën. Ik zie dat de maatschappij die zeer snel oppakt. Contact met klanten verloopt inmiddels via digitale kanalen en die klanten verwachten per omgaande een reactie. Wie gewend is aan die zeer snelle en persoonlijke dienstverlening, verwacht die van ieder bedrijf en iedere (overheids)organisatie. Dit is nog maar het begin. Ik verwacht in 2017 ‘exponentiële’ veranderingen met nog veel meer impact. De enorme hoeveelheid data die we hebben verzameld en nog zullen verzamelen zal nieuwe kennis en inzichten opleveren.

We staan slechts aan de vooravond van de digitale transformatie. Bij de banken zien we die transitie al. Maar ook apotheken bestaan straks niet meer in de vorm die we nu kennen. Naar een apotheek gaan, in de rij wachten en met een doosje weer naar huis, wie wil dat nog als het ook anders kan? De dokter schrijft digitaal iets voor, recept gaat automatisch naar de apotheek die het verwerkt en het geneesmiddel wordt even later aan huis bezorgd. Wat met een pizza kan, kan ook met pillen. En de dienstverlening – het geven van informatie – aan de balie? Kan via de chat. Doordat de hele dienstverlening beter en vooral sneller wordt, zullen mensen volgens mij weinig moeite hebben met de acceptatie van déze digitalisering. Maar toch, mensen zullen zich doodschrikken als echt alles online gaat. Zeker als daardoor je baan wordt weggedigitaliseerd.

Er komen ongetwijfeld ook nieuwe banen en nieuwe functies waar nu nog niemand weet van heeft. Dat geldt ook voor mijn eigen organisatie en de hele bedrijfstak. Printen, kopiëren, staat nu al onder flinke digitaliseringsdruk. Wat voor Uber geldt, geldt ook voor deze activiteiten: we hoeven niet zelf de middelen te hebben (lees auto’s, printers, copiers), we willen alleen het gebruik, direct te bestellen op het moment dat we het nodig hebben. Voor onze business zal dat een omwenteling zijn. Wat je niet hebt hoef je ook niet te onderhouden en dat betekent bijvoorbeeld dat langlopende onderhoudscontracten een aflopende zaak zijn.

Speel daar dus op in, zou ik zeggen. Dat hebben we zelf het afgelopen jaar gedaan door printing-as-a-service naar een printer in de buurt aan te bieden (Innoprint). En dan is het wachten nog op een service die het resultaat meteen komt brengen. Wat met pizza’s en pillen kan, kan ook met printjes.

Bedrijfs- en informatieprocessen zullen weliswaar nog veel verder worden gedigitaliseerd, maar informatie zal hoe dan ook ontsloten moeten worden voor de gebruikers. En dat moet ook veilig gebeuren. Hier liggen de kansen voor de spelers in onze sector. Wat ik alleen zie is dat ‘sense of urgency’ in mijn bedrijfstak vaak ontbreekt. Neem een voorbeeld aan de banken! Die voelen wel degelijk de pijn van de ontwrichting, maar zij zijn ook echt in actie gekomen!

Nu voorspel ik dit allemaal wel, maar eerlijk gezegd heb ik geen idee waar we over een jaar staan. In mijn kristallen bol zie ik geen barst. Daar kan ik niet mee zitten, want ik vind het allemaal zeer boeiend. Wat mij betreft wordt het alleen maar leuker!

Dirk Olivier

Dirk Olivier

Dirk Olivier

CEO

Dirk Olivier is CEO / Managing Director van Veenman B.V. en heeft vele jaren management ervaring bij verschillende ICT bedrijven. Dirk schrijft blogs over digitalisatie binnen organisaties.

Gedeeld